Structure for planning sports training by directions in school handball goalkeepers

Main Article Content

José Enrique Fernández Moreno
Lexy Figueredo Fruto
Francisco Nuñez Aliaga

Abstract

Introduction: This article was written in response to identified theoretical, methodological, and practical shortcomings in the planning, execution, and monitoring of training for female goalkeepers in the 13–15-year-old school age group. 
Objective: To design a structure for training planning by direction, based on a theoretical framework that situates the content within the Accumulation-Transformation-Realization (ATR) model, thereby contributing to improved athletic performance in goalkeepers. 
Materials and methods: At the theoretical level, the structural-functional systemic, analytical-synthetic, and hypothetical-deductive methods were used; at the empirical level, observation, document analysis, surveys, expert judgment (Delphi method), and experimental methods through case studies were employed. Descriptive statistics included percentage analysis, mean, and standard deviation. Inferential statistics were used to compare the results obtained in the pedagogical tests where quantitative variables were observed, using the Wilcoxon signed-rank test and the Student's t-test, with SPSS version 25. 
Results: The development of variables related to the conditioning and determining factors in the preparation and performance of handball goalkeepers was studied following the implementation of a planning structure, after its theoretical validation by a group of experts. 
Conclusions: The structure fostered a marked development of the preparation factors, measured and evaluated across 17 performance variables, through case studies of the four athletes in the study population.

Article Details

Section

Artículos Originales

How to Cite

Structure for planning sports training by directions in school handball goalkeepers. (2025). Sport and Science, 10(3), e353. https://doi.org/10.34982/

References

Acero, R. (2007). El entrenamiento del portero de balonmano en las etapas de iniciación. E-balonmano.com: revista digital deportiva 3(2), 21-32. http://www.e-balonmano.com/revista/artículos/v3n2-a1.pdf

Agudelo Velásquez, C. A. (2019). El modelo ATR como sistema alternativo de entrenamiento e investigación en el deporte. VIREF Revista De Educación Física, 8(1), 67–80. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/337983

Carazo-Vargas, P (2018). Adaptación del modelo de planificación ATR al entorno formativo. Aplicación en clases de taekwondo. PENSAR EN MOVIMIENTO: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 16(2), http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=442057226001 DOI: https://doi.org/10.15517/pensarmov.v16i2.32689

Dantas et. al. (2022). Criterios para identificar y evaluar modelos de periodización de entrenamiento deportivo. Retos, 45, 174-183. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF) ISSN: Edición Web: 1988-2041 (https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index)

De Barros, J. H, et al. (2022). Planning and execution of handball goalkeepers training: a descriptive study in youth categories teams in Brazil. Sports Coaching. Motriz, Rio Claro, 28, e10220009322 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1980-657420220009322

Faicán-Arroyo, W. D. (2021). Estudio sobre las direcciones de la preparación en porteros de fútbol de alto rendimiento. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 19(51), 143–153. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/824

Feu, S., Ibáñez, S.J., y Antúnez, A. (2020). Innovaciones científicas para el entrenamiento en balonmano. Grupo de Optimización del Entrenamiento y Rendimiento Deportivo. Monografía 5. Universidad de Extremadura. I.S.B.N. Servicio de publicaciones UEX: 978-84-9127-059-1. Depósito Legal: CC-000121-2020.

Ferrer, L. Mesa, L. Martínez, R. (2022). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de los contenidos técnico-tácticos del portero de balonmano. Revista Olimpia. 19(3), http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4293350004/

Gracia, C. (2021). Revisión bibliográfica sobre las variables determinantes de alto rendimiento deportivo en jugadores profesionales de balonmano. Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad Miguel Hernández de Elche. https://hdl.handle.net/11000/36964

Guerra Fontén, R., Stable Bernal, Y., & Bernal Jova, A. N. (2021). Control y evaluación de la preparación de los porteros de balonmano. Revista Conrado, 17(80), 268–276. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1843 Matveev, (1990). El entrenamiento y su organización. Roma. Escuela de deportes, 1990.

Mihaila, I. et al. (2024). Characteristics of specific training in elite handball players specialized in goalkeeper position. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 2024; 28(1):72–83. https://doi.org/10.15561/26649837.2024.0108

Mosquera, E.A., Ramírez, J.P., Rayo A.F., Portilla, L.M., Escobar, J.C., Julián David Galeano, J.D., (2024). Aplicación del modelo ATR, una mirada reflexiva. Revista Ciencia & Deporte. 9(13) - ISSN 2981-541 https://www.researchgate.net/publication/386986805

Muñoz, A., Martín, E., Lorenzo, J., Revilla, J. (2012). Análisis de los diferentes modelos de entrenamiento para porteros de balonmano. E-balonmano.com: revista digital deportiva 8(3), 223-232. http://www.e-balonmano.com/revista/artículos/v8n3-a1.pdf

Most read articles by the same author(s)