Estructura para la planificación del entrenamiento deportivo por direcciones en porteras escolares de Balonmano
Main Article Content
Abstract
Introducción: el presente artículo se realizó a partir de detectar insuficiencias teórico-metodológicas y prácticas en el proceso de planificación, ejecución y control de la preparación en atletas porteras de la categoría escolar 13-15 años. Objetivo: diseñar una estructura para la planificación del entrenamiento por direcciones, sustentada en una concepción teórica que enmarque los contenidos en el modelo Acumulación – Transformación – Realización (ATR), de manera que contribuya a mejorar el rendimiento deportivo en las porteras. Materiales y métodos: del nivel teórico, el sistémico estructural funcional, el analítico sintético, el hipotético - deductivo, y dentro del nivel empírico, la observación, el análisis de documentos, la encuesta, el criterio de expertos (Delphi), el experimental a través del estudio de casos, de la estadística descriptiva el análisis porcentual, la media y la desviación estándar. La estadística inferencial en la comparación de los resultados obtenidos en los test pedagógicos donde se observaron variables cuantitativas, mediante la prueba de hipótesis de Wilcoxon y la prueba T Student, del paquete estadístico SPSS, versión 25. Resultados: Se estudia el desarrollo de variables relacionadas con las direcciones condicionantes y terminantes propias de la preparación y rendimiento de las porteras de Balonmano a partir de la puesta en práctica de la estructura de planificación, luego de ser validada teóricamente por el grupo de expertos. Conclusiones: la estructura, propició un desarrollo marcado de las direcciones de la preparación, medido y evaluado en 17 variables del rendimiento, a través del estudio de casos en las cuatro atletas de la población objeto de estudio.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
As part of the submission process, authors are required to indicate that their submission meets all of the elements listed below, and to be aware that submissions that do not meet these guidelines may be returned to the author.
Declaration of authorship and originality
The author who sends the submission to Science and Sports, certifies:
- That each of the people listed as author has contributed directly to the intellectual content of the work, approves the contents of the manuscript that is submitted to the editorial process and gives their consent for their name to appear in its authorship.
- That the petition has not been previously published, is not under review in another journal, nor does it appear in another work accepted for publication by another publisher.
- That in the event that the content has been presented in a communication or congress, the current petition represents a substantial modification of it and the text on which it is based has been properly cited. An explanation of this circumstance is provided to the publisher in the appropriate place on the submission form ("Comments to the editor" box).
- That each of the people listed as author agrees not to submit this work for consideration by another publication while it is in the editorial process in Science and Sports.
- That the contribution of those people who, not being signatories of the same nor responsible for the final version, have contributed substantially to the development of the work and have granted their permission for such has been recognized in a note of the article, as a way of gratitude. mention.
- That the data and publications on which the information contained in the work is based, or that have had a relevant influence on it, have been cited in the text and in the list of bibliographic references, taking responsibility, in terms of rights. copyright refers to any litigation or claim related to intellectual property rights, exonerating Ciencia y Deporte from liability.
Likewise, the author who submits the work must confirm compliance with the following points:
- The text meets the bibliographic and style requirements indicated.
- If the text has been assigned to a section of the journal subject to peer review ( see section policy ).
- The file sent is in DOC or DOCX format.
- Where possible, web addresses and DOI have been added to references.
Copyright notice
The authors who publish in Science and Sports agree to the following terms:
- The authors retain the copyright, guaranteeing Ciencia y Deporte the right to the first publication of the work that they send to the magazine so that it can be submitted to the editorial process.
- The authors are aware that their work is published under a CreativeCommons (CC) 4.0 License. (CC BY-NC-SA 4.0) Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International. that allows others to share it with an acknowledgment of the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors of Science and Sports have the rights to exploit the work that has been published in this magazine, authorizing its Publisher to exercise free reproduction, distribution and public communication for non-commercial purposes.
- The authors know that their work will be stored on servers and reproduced in digital format for incorporation into institutional repositories and databases that will facilitate free access to the full text of the work.
- Authors may distribute the version of the work published in Ciencia y Deporte immediately after the release of each issue (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with express recognition of its initial publication in Ciencia and Sport.
How to Cite
References
Acero, R. (2007). El entrenamiento del portero de balonmano en las etapas de iniciación. E-balonmano.com: revista digital deportiva 3 (2), 21-32. Consultado el 9 de octubre de 2024 desde http://www.e-balonmano.com/revista/artículos/v3n2-a1.pdf
De Barros, J. H, et al. (2022). Planning and execution of handball goalkeepers training: a descriptive study in youth categories teams in Brazil. Sports Coaching. Motriz, Rio Claro, v. 28, 2022, e10220009322 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1980-657420220009322
Rosal, T. (2013). Las acciones de contacto sobre el poseedor del balón en balonmano. Análisis de la XXXII Copa del Rey Altea 2007. Tesis doctoral de la Universidad de Lleida. Cataluña. España. Departamento de Geografía y Sociología.323 p. http://hdl.handle.net/10803/123773
Faicán-Arroyo, W. D. (2021). Estudio sobre las direcciones de la preparación en porteros de fútbol de alto rendimiento. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 19(51), 143–153. Recuperado a partir de https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/824
Feu, S., Ibáñez, S.J., y Antúnez, A. (2020). Innovaciones científicas para el entrenamiento en balonmano. Grupo de Optimización del Entrenamiento y Rendimiento Deportivo. Monografía 5. Universidad de Extremadura. I.S.B.N. Servicio de publicaciones UEX: 978-84-9127-059-1. Depósito Legal: CC-000121-2020.
Fernández, J.E. (2014). Metodología para la organización y planificación del entrenamiento deportivo en porteras de balonmano. [Tesis para la opción del título de máster en metodología del entrenamiento para la alta competencia, UCCFD ¨Manuel Fajardo¨. Fac. Granma]. Cuba.
Ferrer, L. Mesa, L. Martínez, R. (2022). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de los contenidos técnico-tácticos del portero de balonmano. Revista Olimpia. vol. 19, núm. 3, 2022. http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4293350004/
Gracia, C. (2021). Revisión bibliográfica sobre las variables determinantes de alto rendimiento deportivo en jugadores profesionales de balonmano. Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Universidad Miguel Hernández de Elche. https://hdl.handle.net/11000/36964
Hernández F. J., et al. (2020). Diagnóstico sobre el entrenamiento de la resistencia en atletas juveniles de balonmano. Acción, 16 (s/n). Recuperado a partir de https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/123
Hernández, R. (2008). Sistema de planificación por direcciones de entrenamiento deportivo para el tenis de mesa femenino del alto rendimiento cubano. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. ISCF ¨Manuel Fajardo¨. La Habana. Cuba.
Mesa, L. (2008). Metodología para el control técnico - táctico del portero de Balonmano durante el juego. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física, UCCFD ¨Manuel Fajardo¨. La Habana. Cuba.
Mesa, L. (2008). Muñoz, A., Martín, E., Lorenzo, J., Revilla, J. (2012). Análisis de los diferentes modelos de entrenamiento para porteros de balonmano. E-balonmano.com: revista digital deportiva 8 (3), 223-232. Consultado el 6 de junio de 2021 desde http://www.e-balonmano.com/revista/artículos/v8n3-a1.pdf
Mihaila, I. et al. (2024). Characteristics of specific training in elite handball players specialized in goalkeeper position. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 2024; 28(1):72–83. https://doi.org/10.15561/26649837.2024.0108
Mosquera, E.A., Ramírez, J.P., Rayo A.F., Portilla, L.M., Escobar, J.C., Julián David Galeano, J.D., (2024). Aplicación del modelo ATR, una mirada reflexiva. Revista Ciencia & Deporte. Vol. 9, No. 13 – 2024 / 42-49. Febrero– Septiembre - ISSN 2981-541 https://www.researchgate.net/publication/386986805
Muñoz, A., Martín, E., Lorenzo, J., Revilla, J. (2012). Análisis de los diferentes modelos de entrenamiento para porteros de balonmano. E-balonmano.com: revista digital deportiva 8 (3), 223-232. Consultado el 6 de junio de 2021 desde http://www.e-balonmano.com/revista/artículos/v8n3-a1.pdf
Plou, P. (1995). La importancia del sistema visual en la práctica deportiva. Tesina. Escuela de Medicina de la Educación Física y el Deporte. Universidad Complutense de Madrid.
Román (2015): Román, J.D. (2015). Evolución del deporte del balonmano. (pdf) Disponible en: http://oa.upm.es/48048/1/MONOGRAFICO_JUAN_DE_DIOS_ROMAN_SECO.pdf.