The infotechnology and its incidence in the training in the research competence of the teacher of higher education through the use of technologies

Main Article Content

Miriam Paticia Cardenas-Zea
Calixto Guerra-González
Yolanda Soler-Pellicerc

Abstract

A globalized world has forced all individuals in their different activities, academic levels and social conditions to develop a proactive attitude to changes and advances in technology, with greater emphasis on the university teacher, generator of science and new knowledge. Therefore, the objective of this paper is to analyze the level of empowerment and use of Infotechnology for the research processes carried out by the teachers of the Distance Studies Unit of the State Technical University of Quevedo, with the application of an interactive questionnaire. according to the Likert scale, the same one that will reveal the empowerment and management of the infotechnology tools in research processes carried out by the teacher in his activities as a university professor. From these antecedents and with the use and processing of the theoretical information referring to the present study, it is concluded that the systematic use of Infotechnology resources contributes to the formation of the research competence, improving the levels of scientific production.

Article Details

Section

Artículos Originales

How to Cite

The infotechnology and its incidence in the training in the research competence of the teacher of higher education through the use of technologies. (2018). Sport and Science, 3(2), 64-74. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2018.V3.No2.005

References

Asencio, E. y Ibarra, N. (2018). Experiencia en la preparación de Investigadores como autores y revisores de artículos científicos. Revista Biblios. Nro.70. Disponible en: http://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/485/328

Cabero, J. (2010). Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos. Límites y posibilidades. Revista Perspectiva Educacional. Vol. 49. 32- 57. Disponible en: http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/3/

Cárdenas, M., Guerra, C. y Soler, Y. (2017). Impacto social de la formación de competencias investigativas mediada por la tecnología en profesionales de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, Vol. 8, (2) 117-136. Disponible en: http://www.runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/issue/view/199

Cázares, L. y Cuevas de la Garza, J. (2008). Planeación y evaluación basada en competencias. Fundamentos y prácticas para el desarrollo de competencias docentes, desde preescolar hasta el posgrado. México: Ed. Trillas.

Gómez, A., Jiménez, S., & Moreles, J. (2014). Publicar en revistas científicas, recomendaciones de investigadores de ciencias sociales y humanidades. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_serial&pid=1405-6666&lng=es&nrm=iso [Consultado el 15 de abril de 2015]

Kakushi, E., y Martínez, Y. (2016). Las redes sociales en la educación en enfermería: revisión integradora de la literatura. Revista Latino-Am. Enfermagem. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v24/es_0104-1169-rlae-24-02709.pdf

Mero, K., Merchán, E. y Mackenzie, A. (2017). Las redes sociales y su importancia en la educación superior. Revista Opuntia Brava. Vol. 9 (4. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/es/numeros/vol9/vol9num4/726-vol9num4art19

Muñoz, J., Quintero, C., Munevar, J., Raúl, M. (2001). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. Bogotá: Ed. Magisterio.

Ordoñez, Rosalía. (2012). Las Tecnologías de Información y su transversalidad en las instituciones de la Educación Superior. Primer Congreso Científico Internacional "Impacto de las Investigaciones Universitarias. Ambato, Ecuador.

Salinas, J. (2012). La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. RED. Revista de Educación a Distancia. Nro. 32 Disponible en:: http://www.um.es/ead/red/32

Vinueza, S.; Simbaña, Verónica. (2017). Impacto de las TIC en la Educación Superior en el Ecuador. Revista Publicando, 4 Nro. 11. (1). Disponible en: https://www.rmlconsultores.com/revista/index.php/crv/article/view/530/pdf_357

UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Londres, Inglaterra:1– 28.

Zachman, Patricia. (2015). Infotecnología en la formación de posgrado. X Congreso sobre Tecnología en Educación & Educación en Tecnología Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/48965/Documento_completo.pdf?sequence=1

Zamora, Raquel; Cañedo, C. y Chaviano, M. (2008). Revista Biblios. Nro.31. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16103109