Family guidance for home-based physical rehabilitation of patients with cerebral palsy

Main Article Content

Juan Carlos Díaz Fernández
Darvin Manuel Ramírez Guerra

Abstract

Cerebral palsy is the leading cause of childhood disability in the world. Addressing this issue is currently a necessity. In this order, systematizing the subject of family guidance in patients with Cerebral Palsy, as well as family involvement in the home physical rehabilitation process, is the objective of this research. During its development, the following methods were used: theoretical, historical-logical; analysis - synthesis, and inductive deductive, which allowed us to reach the answers that provide solutions to the existing shortcomings in the problem under investigation. In the empirical ones we find: scientific participant observation, structured interview and document analysis, which allowed us to know the state of family guidance. The results show that this has been a subject studied in depth from different angles, with family guidance and its implication in the rehabilitation process being one of the less systematized subjects. We can corroborate with the bibliographic search the need to delve into this subject.

Article Details

Section

Artículos de Revisión

How to Cite

Family guidance for home-based physical rehabilitation of patients with cerebral palsy . (2024). Sport and Science, 9(2), e201. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No2.014

References

Alvarado Bermúdez, K., Cervantes Mederos, M., Carrasco Fontes, D., & García Molina, G. (2011). Parálisis cerebral infantil espástica en un recién nacido. Presentación de un caso. MediCiego, 17(2). https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1971

Ares P (1999). Familia actual. Realidades y desafíos. En: Diversidad y complejidad familiar en Cuba. La Habana: Centro de Estudios Demográficos (CEDEM), 1999 iSBN: 9597005182. https://books.google.com.cu/books/about/Diversidad_y_complejidad_familiar_en_Cub.html?id=Yn3yAAAACAAJ&redir_esc=y

Barreto Robayo, A.F. y Marín Varga, I.L (2018). Formación de la familia para el cuidado domiciliario del niño con cardiopatía congénita. Trabajo monográfico. Universidad de Antioquia. Colombia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/10437

Benítez Pérez, María Elena. (2017). La familia: Desde lo tradicional a lo discutible. Revista Novedades en Población, 13(26), 58-68. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S181740782017000200005&lng=es&tlng=es.

Bermúdez, G. E. y Delgado, L. A. (2019). Orientación familiar hacia padres con hijos que poseen una necesidad educativa especial. ISSN: 1989-4155 https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/orientacion-familiar-padres.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1907orientacion-familiar-padres

Blair E., Cans C. (2018). Cerebral Palsy: A Multidisciplinary Approach, Third Edition, pp. 13-17. https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(17)30082-7/fulltext

Castellanos Rosa, Y.T. y Ramírez Cáceres, S.N. (2018). Necesidades de los familiares cuidadores de pacientes con enfermedad mental. Programa de enfermería. Universidad Cooperativa de Colombia.

Coll Acosta, J. L. (2017). Programa de ejercicios físico para la rehabilitación del paciente con hemiplejia a desarrollar en el hogar. Editorial Deporte. ISBN 98-959-203-261-3.

Contreras González, S. E., Pérez López, C. de los Ángeles, & Hernández Acosta, R. (2018). La preparación familiar sobre educación ambiental para el desarrollo sostenible comunitario. Mendive. Revista De Educación, 16(3), 396-408. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1428

Kleinsteube. K., Avaria.,M.A. y Varela., X.(2014). Parálisis Cerebral. Revista Pediatría Electrónica. 11(2). ISSN 0718-0918. https://www.revistapediatria.cl/volumenes/2014/vol11num2/pdf /PARALISIS_CEREBRAL.pdf

Lucas Vidal, María Magdalena. (2017). Estrategia educativa de orientación familiar para la atención a las carencias afectivas en el desarrollo del escolar ecuatoriano. Transformación, 13(2), 221-233. https://www.semanticscholar.org/paper/Estrategia-educativa-de-orientaci%C3%B3n-familiar-para-a-Vidal/f50e6516b68259f39fe99705fd9baba0f68d1794

Navas Contino, Mirka, Urquijo Sarmiento, Carmen María, Gutiérrez Escarrás, Yamilka, Durán Morera, Noira, & Álvarez-Guerra González, Elisabeth. (2013). Propuesta de sistema para la atención integral al niño discapacitado por parálisis cerebral y a su familia. Medicentro Electrónica, 17(2), 56-64. https://medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/1524

Ortiz-Pulido, Ricardo, & Gómez-Figueroa, Julio A. (2017). La actividad física, el entrenamiento continuo e intervalo: una solución para la salud. Revista Salud Uninorte, 33(2), 252-258. Retrieved April 11, 2023. https://www.redalyc.org/pdf/817/81753189017.pdf

Ponce Manzano, M., Esteban Juan Pérez Hernández, E. J. P. H., & Salas Rondón, J. A. (2022). Estrategia pedagógica para la integración de la familia en la formación inicial del beisbolista. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 19(53), 136-154. https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/858

Serrano Patten, Ana Caridad, Céspedes, Lidia Ortiz, & Louro Bernal, Isabel. (2016). Particularidades del afrontamiento familiar al niño con diagnóstico y rehabilitación por parálisis cerebral. Revista Cubana de Salud Pública, 42(2), 236-247. Stadskleiv, https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/706

K., Jahnsen, R., Andersen, G. L., & von Tetzchner, S. (2018). Neuropsychological profiles of children with cerebral palsy. Developmental neurorehabilitation, 21(2), 108120. https://doi.org/10.1080/17518423.2017.1282054

Weller, D. J., & Miller, P. M. (1977). Emotional reactions of patient, family, and staff in acute-care period of spinal cord injury: part 1. Social work in health care, 2(4), 369377. https://doi.org/10.1300/J010v02n04_01

Most read articles by the same author(s)