Inclusive games in the development of gross motor skills in children with autism spectrum disorder

Main Article Content

David Abraham Velastegui Zurita
Cristian Ramiro Chillogallo Pineda
Giceya De La Caridad Maqueira Caraballo

Abstract

Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a special educational need characterized by limited movement of the lower and upper body. It also involves certain repetitive actions that affect motor skills.
Objective: To determine whether the implementation of inclusive game design improves gross motor skills in ninth-grade children diagnosed with ASD. Materials and methods: For the purposes of this study, theoretical methods such as analytical-synthetic and bibliographical methods were used to support the theory. The empirical methods used were observation and measurement through the application of the KTK test.
Results: The significance of data normality was 0.00, i.e., >0.05. After analysis of the Student's t-test for related samples, the significance was 0.00, which is <0.05, demonstrating the effectiveness of the application of inclusive games in the development of gross motor skills. Similarly, the analysis of the general motor coefficient showed that children with ASD were on a weak scale in the pre-test and increased to normal in the post-test.
Conclusions: It is concluded that the appropriate application of inclusive game design, respecting the characteristics of this group of children with adaptations and without using excessive colors and noise, in order not to distract the students' attention, significantly improves the elements of gross motor skills.

Article Details

Section

Artículos Originales

How to Cite

Inclusive games in the development of gross motor skills in children with autism spectrum disorder. (2025). Sport and Science, 10(2), e329. https://cienciaydeporte.reduc.edu.cu/index.php/cienciaydeporte/article/view/329

References

Alás Rupérez, A., Ramos Sánchez, I., Machado Casas, I. S., Fernández Mayoralas, D. M., Gortázar Díaz, M., & Aguilera Albesa, S. (2022). Trastornos del lenguaje, del habla y de la comunicación. Conceptos, clasificación y clínica. Protoc diagn ter pediatr, 19-30. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/03.pdf

Ávila Almedia, K., Guzmán Carvajal, J. L., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Sistema de juegos inclusivos para el desarrollo de la coordinación motriz en estudiantes con trastorno del espectro autista. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(2), e1669. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1669

Alcalá, Gustavo Celis, & Ochoa Madrigal, Marta Georgina. (2022). Trastorno del espectro autista (TEA). Revista de la Facultad de Medicina (México), 65(1), 7-20. https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.1.02

Flores Rosado Bárbara Mercedes, Torres Carrera Jessica Verónica, Lenin Esteban Loaiza Dávila, & Giceya De La Caridad Maqueira Caraballo. (2024). Programa lúdico para la inclusión a la clase de Educación Física de estudiantes con Trastornos del Espectro Autista.

Dominio De Las Ciencias, 10(1), 1287–1312. https://doi.org/10.23857/dc.v10i1.3776

García-Franco, A., Alpizar-Lorenzo, O. A., & Guzmán-Diaz, G. (2019). Autismo: Revisión Conceptual. Boletín Científico De La Escuela Superior Atotonilco De Tula, 6(11), 26–31. https://doi.org/10.29057/esat.v6i11.3693

García Junco, Carlos. (2022). Inclusión del alumnado con TEA en los tiempos de recreo. En-claves del pensamiento, 16(31), e504. https://doi.org/10.46530/ecdp.v0i31.504

Guerrero Chunga, N. E., Ordóñez García, K. I., & Paredes Leyton, S. del C. (2024). Impacto de la Introducción de la Robótica en la Educación Inicial en el Desarrollo de la Motricidad Fina y Gruesa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 8884-8897. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12043

Jaramillo-Arias, Piedad, Sampedro-Tobón, María Elena, & Sánchez-Acosta, Daniela. (2022). Perspectiva histórica del trastorno del espectro del autismo. Acta Neurológica Colombiana, 38(2), 91-97. Epub July 22, 2022.https://doi.org/10.22379/24224022405

Llacza Meza, K. M., & Quispe Alcántara, T. S. (2023). La importancia de la percepción docente de los juegos inclusivos. Lima: Universidad de Ciencias y Humanidades. https://repositorio.uch.edu.pe/handle/20.500.12872/897

López-Ruiz, I., Jaramillo-Mantilla, J. F., & Burbano-Coral, A. V. (2023). EL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TEA) FRENTE AL RECONOCIMIENTO DE DERECHOS CONSTITUCIONALES EN NIÑOS, NIÑAS Y ADOLESCENTES EN ECUADOR. KAIRÓS, Revista de Ciencias Económicas, Jurídicas y Administrativas, 6(10), 52-73. https://doi.org/10.37135/kai.03.10.03

Luzuriaga Jaramillo, H. A., Espinosa Pinos, C. A., Haro Sarango, A. F., & Ortiz Román, H. D. (2023). Histograma y distribución normal: Shapiro-Wilk y Kolmogorov Smirnov aplicado en SPSS: Histogram and normal distribution: Shapiro-Wilk and Kolmogorov Smirnov applied in SPSS. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(4), 596– 607. https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1242

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de EGB y BGU Educación Física. Quito: Ministerio de Educación.

Montañez, J. D. (2019). Actividad física en niños con dificultades de aprendizaje. Salta: Universidad Católica de Salta. Escuela Universitaria de Educación Física. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RIUCASAL_6a382c4c904cc31a0d3583fd881d4cd4

Murillo Martín, J., Morilla Pineda, S., Rodríguez Bies, E., & Cenizo Benjumea, J. M. (2023). Pautas inclusivas para el alumnado con trastorno espectro autista en educación física. EmásF, (85) 53-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9173537

Ramos Galarza, C. (2021). Diseños de investigación experimental. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 1-7. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7890336.pdf

V

ecino Pico, H., Argüello, J. E., y Villamizar Carrillo, L. E. (2021). Coordinación motora gruesa en niños de 7 a 12 años mediante la batería KTK. Infancias Imágenes, 19(2), 65–79. https://doi.org/10.14483/16579089.14784

Most read articles by the same author(s)