A System of Teaching Tasks to Train the Specific Professional Skill Designing Community Projects

Main Article Content

Yorisel Oriana Carmenate Figueredo
Domingo Curbeira Hernández
Amanda Naranjo Lobaina
Marisol Toledo Sánchez

Abstract


Introduction: The acquisition of professional skills has always been dealt with by science; hence, teaching tasks as components of the teaching process from the existing structural ties reveal its usefulness to create specific professional skills.
Aim: To suggest a system of teaching tasks for the creation of this specific professional skill: to design community projects through the Bachelor's Degree in Physical Culture.
Methods: Some of the methods used in this study were documentary analysis, analytical-synthetic, inductive-deductive, and survey, as well as methods and statistical-mathematical procedures.
Results: According to the theoretical results of this research, the actions and logical operations of the specific professional skill designing community projects in the Bachelor Degree of Physical Culture students are identified according to the stages of the logical modeling method through the heuristic principle of analogy. The potentialities of the main integrating discipline, and particularly, the on-the-job-research practices III were taken into consideration to complete the acquisition of the skill, and design teaching tasks as a system, to favor the skill acquisition process. These teaching tasks are recommended following the actions and operations of the specific professional skill identified.
Conclusions: there are other specific professional skills that still show insufficient treatment from research for the sake of their training, which limits the graduate from adequately fulfilling his community social role.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carmenate Figueredo, Y. O., Curbeira Hernández, D., Naranjo Lobaina, A., & Toledo Sánchez, M. (2023). A System of Teaching Tasks to Train the Specific Professional Skill Designing Community Projects. Sport and Science, 8(3), e216. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No3.007
Section
Artículos Originales

References

Cárdenas Torrado, L., Cruz Casallas, N. E., & Álvarez Cardona, N. (2022). Revisión del Marco Lógico: conceptualización, metodología, variaciones y aplicabilidad en la gerencia de proyectos y programas. Inquietud Empresarial, 22(1), pp. 117-133. https://doi.org/10.19053/01211048.13408

Centeno de López, Y., & Zuriaga Bravo, C. (2020). Proyecto de aprendizaje bajo enfoque marco lógico como acción de intervención socioeducativa. En, J. Martínez Garcés (Ed.), Avances en investigación científica (pp. 347-361). Corporación Universitaria Autónoma de Nariño. https://aunarcali.edu.co/web/administrator/modelos/informacion_institucionales/documento%20editorial /libro_1_tomo1_educacion_humanidades.pdf

Corona Martínez, L., Iglesias León, M., & Espinosa Brito, A. (2011). Valoración de la aplicación del sistema de tareas docentes para la formación de la habilidad toma de decisiones médicas en la asignatura Medicina Interna. Medisur, 9(3), pp. 259-271. https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1541/707

Díaz-Canel Bermúdez, M. M, Alarcón Ortiz, R., & Saborido Loidi, J. R. (2020). Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142020000300001

Domínguez Melgarejo, M. E., González Torres, I., & Marquetti Quesada, J. I. (2009). Propuesta para la preparación metodológica de la práctica laboral investigativa orientada al desarrollo de la habilidad de planificar la clase de Educación Física Escolar por estudiantes en formación de la licenciatura en Cultura Física. Acción, (10), pp. 44-54. http://accion.uccfd.cu/public/journals/2/accionhtml/ficheros/Accion10.pdf

Grillo Rodríguez, M. B., Fernández Grillo Rodríguez, M. B., Fernández Gutiérrez, Y. L., & Grillo Rodríguez, O. M. (2019). Estudio del desempeño de habilidades profesionales en la Práctica Laboral Investigativa de los estudiantes de tercer año de la carrera de cultura Física. Ciencia Universitaria, 17(1). https://rcta.unah.edu.cu/index.php/ACUNAH/article/viewFile/1590/3019

Ministerio de Economía y Planificación (MEP). (2020). Política para impulsar el desarrollo territorial.https://www.mep.gob.cu/sites/default/files/Documentos /POLITICA%20PARA%20IMPULSAR%20EL%20DESARROLLO%20TERRITORIAL.pdf

Ministerio de Educación Superior (MES). (2016). Plan de Estudio de Estudio E. Carrera Licenciatura en Cultura Física. https://docplayer.es/73198677-Plan-de-estudio-e-carrera-licenciatura-en-cultura-fisica.html#show_full_text

Müller, H. (1984). Inferencia lógica y demostraciones en la enseñanza de la Matemática. Editorial Pueblo y Educación: La Habana, Cuba.

Palacios Aldana, A. G., Roman Hernández, A. L., & Salazar Wilsón, M. (2022). La formación laboral investigativa en la carrera Cultura Física. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 19(52), pp. 143-155. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/839

Polya, G. (1985). Cómo plantear y resolver problemas.(13 rd. de.). GMéxico: Trillas.https://books.google.com.cu/books/about/C%C3%B3mo_plantear_y_resolver_problemas.html?id=4TJYAAAACAAJ&redir_esc=y

Prado Ortega, M. X., Loaiza Loayza, M. C., Valarezo Castro, J. W., & Paucar Córdova, R. J. (2023). Aulas móviles un recurso tecnológico para la vinculación entre la Universidad y Gobiernos Locales Ecuador. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(6), pp. 88-100. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i6.056

Reyes Riquenes, C. I., González Medel, E., & Cancino Mesa, P. A. (2014). La aplicación de los conocimientos en la Práctica Laboral Investigativa de la recreación en los combinados deportivos del territorio. Educación Física y Deportes, Revista Digital, 19(195). http://www.efdeportes.com/efd195/aplicacion-de-la-practica-laboral-investigativa.htm

Rodríguez Cedeño, E. M., Guerra Martínez, N., & Girón Tamayo, C. M. (2014). La Práctica Laboral en la formación del profesional de Cultura Física. Revista Olimpia, XI(35), pp. 77-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210798

Román Hernández, A. L., & Scott Gallimore, F. H. (2018). El desarrollo de habilidades profesionales en los estudiantes de Cultura Física desde la Formación Laboral Investigativa Recreación. Revista Cultura Física y Deportes de Guantánamo. 8 (No. Especial). https://core.ac.uk/download/pdf/229101116.pdf

Román Hernández, A. L., Palacios Aldana, A. G., & López Pardo, C. (2021). Las tareas docentes. Un nuevo enfoque de las habilidades profesionales en estudiantes de Cultura Física. EduSol, 21, pp. 184-194.

Ruiz Mondeja, L., & Aguiar Santiago, X. M. (2014). Competencias pedagógicas que deben formarse en los estudiantes en la Práctica Laboral de Educación Física. EFDeportes.com, Revista Digital,19(195). https://www.efdeportes.com/efd195/competencias-pedagogicas-en-educacion-fisica.htm

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.