An Approximation to the Preparedness of Strength Training Instructors

Main Article Content

Ernesto Lázaro Góngora Pupo
Miguel Ángel Ávila Solís
Darvin Manuel Ramírez
Jorge De Lázaro Coll Costa

Abstract

Introduction: Strength training and fitness activities that pursue aesthetics or rehabilitation demand the implementation of novel training methods based on the practical application of science and technology. The study of the population attending gyms in the municipality of Holguin permitted the identification of weaknesses in terms of methodological preparedness, reflecting the need for further development and readiness for managing and guiding this activity.
Aim: To design a methodological strategy supported by a theoretical conception that contributes to further preparedness and training of instructors at strength training gyms.
Materials and methods: Theoretical and empirical methods and techniques, such as surveys, interviews, observation, and the review of guidelines to get information about the main topic of this study. The feasibility of this proposal was checked through expert judgment and user opinion.
Results: The scientific assessment of the contribution demonstrated its pertinence and feasibility through favorable impacts measured by user opinion and the Likert scale in relation to the theoretical and methodological preparedness of the instructor.
Conclusions: The qualitative and quantitative changes of the main topic of research showed the practical functionality of the methodological strategy suggested through a pre-experiment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Góngora Pupo, E. L., Ávila Solís, M. Ángel, Manuel Ramírez, D., & Coll Costa, J. D. L. (2023). An Approximation to the Preparedness of Strength Training Instructors. Sport and Science, 8(2), e4324. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No2.004
Section
Artículos Originales

References

Alfonso, R. V. (2015). Estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño profesional del psicoterapeuta escolar. Atenas, 4(32), pp. 123-138. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas /article/view/178

Almanza Rodríguez, C. R., Rivero-Carrasco, G. J., Paredes-Carrera, R., & de León, M. C.-P. (2018). Hábitos físicos-deportivos que contribuyen a estilos de vida saludables en adolescentes de secundaria de la ciudad de Chihuahua, México. Acción. 14. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/14

Fáez Reines, A. C., Noa- Cuadro, H., & Ramírez- Guerra, D. M. (2021). Programa de superación para profesores de Cultura Física que laboran en los gimnasios biosaludables. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 13(28), pp. 110-121. https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/714

Fonseca, L. V. C.-, & Ramírez, C. R. M. (2018). La rehabilitación física de practicantes obesos en gimnasios biosaludables. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 15(38), pp. 50-62. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/703

González, N. F., & Rivas, A. D. (2018). Actividad física y ejercicio en la mujer. Revista colombiana de cardiología, 25, pp. 125-131. https://doi.org/10.1016/j.rccar.2017.12.008

González Terán, V. R., & Gómez Cardoso, Á. L. (2019). Superación del profesor de Educación Física para la rehabilitación del adulto mayor, desde una visión de ciencia, tecnología y sociedad. Humanidades médicas, 19(1), pp. 144-159. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202019000100144&script=sci_arttext&tlng=pt

Hernández Rodríguez, J., & Licea Puig, M. E. (2010). Papel del ejercicio físico en las personas con diabetes mellitus. Revista cubana de endocrinología, 21(2), pp. 182-201. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-29532010000200006

Iglesias, M. A. I., Valdés, K. D., Valdés, L. A. R., Martínez, G. M., & Cruz, D. H. (2017). The methodological work in the upgrading of professors of Physical Education. Revista de ciencias médicas de Pinar del Río, 21(6), pp. 889-899. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDREVISTA=285&IDARTICULO=78162&IDPUBLICACION=7562

Ondarza, A. M. G. (2020). Estrategia de superación para la preparación científico-metodológica de los metodólogos provinciales de las escuelas técnicas. REFCALE, 7(3), pp. 29-43. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2769

Rodríguez Torres, Á. F., Rodríguez Alvear, J. C., Guerrero Gallardo, H. I., Arias Moreno, E. R., Paredes Alvear, A. E., & Chávez Vaca, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista cubana de medicina general integral, 36(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200010

Suárez Portelles, J. M. (2022). El Activista deportivo. Su preparación para el desempeño en el entorno de la Comunidad Rural. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/7858

Valencia Torres, H. A. (2019). La superación del docente de educación física dirigida al desarrollo de la competencia gestión académica en la secundaria básica desde una perspectiva CTS. Ciencia y deporte, 4(2), pp. 1-18. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2019.V4.NO2.001

Villafuerte Pazmiño, C. M. (2018). Implementación de una red de beneficios, dirigida a personas que realizan actividades físicas en gimnasios de musculación y CrossFit en la ciudad de Guayaquil. http://201.159.223.180/handle/3317/11964

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)