Initiation in Baseball and Family Adjustments in Favor of their Educational Role

Main Article Content

Mirvia Ponce Manzano
Esteban Juan Pérez Hernández
Elsa Silvila Jiménez

Abstract

Introduction: Family is the most important agent of socialization through which the students who start sports training develop their identities and learn the rules and values of their social settings.
Aim: To spread the results of the design and implementation of a set of educational actions that will prepare the families of stater baseball athletes (7-8-year-old children) in the municipality of Sancti Spiritus.
Materials and methods: The methods used were empirical: survey, interview, observation, document review, pool analysis, and pre-experiment, along with theoretical and mathematical-statistical methods. The sample consisted of fifteen families of starter baseball athletes in the 7-8 yea-old class, at the Julio Antonio Mella Sports Facility in Sancti Spiritus.
Results: the actions taken produced a major quality change in all the dimensions (cognitive, procedural, and attitudinal) with their respective indicators associated with family preparedness for integration into the sports initiation process as educators.
Conclusions: The families were empowered for better integration into the work of baseball coaches in the sports facility, thus enabling a broader educational role in the process.

Article Details

Section

Artículos Originales

How to Cite

Initiation in Baseball and Family Adjustments in Favor of their Educational Role. (2023). Sport and Science, 8(3), e4409. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No3.006

References

Ávila Vargas, Niuva, & Giannotti Vázquez, Sandra. (2021). El acompañamiento familiar en los procesos educativos durante la infancia: un acercamiento a través de estudios de casos. Universidad de La Habana, (291), 4. Epub 01 de enero de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762021000100004&lng=es&tlng=es.

Bernal, R.T., Melendro, M., Charry, C., & Goig, M. R. (2020). La influencia de la familia y la educación en la autonomía de los jóvenes: Una revisión sistemática. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), pp. 29-44. doi:10.13042/Bordon.2020.76175, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7480444

Calle C, M. E., Vargas C, G. M., Ávila M, C. M., & Bayas-M, J. C. (2020). Apoyo de los padres de familia en el fútbol femenino en el contexto educativo. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional 5(11), pp. 130-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7659449

Caro Martínez, Y., Cueto Marín, R. N., & Sánchez Curbelo, S. (2019). Hacia el enfoque familiar de la orientación profesional pedagógica. MENDIVE, 7(1), pp. 69-83. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1475

Campos B, B. (2020). La familia como agente interactivo en los procesos educativos. Factor de inclusión y calidad escolar(ES) I. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 13(2), pp. 213-237. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/589

Díaz-A, K., Massip-A, A., León-V, L. L., & Rodríguez-V, H. (2022). La educación familiar en la iniciación deportiva del ajedrez desde una perspectiva científica e innovadora. Arrancada., 22, pp. 36-57. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/465

Dominguez G, M. (2011). Influencia de la familia en el entorno pedagógico. Editorial Deportes.

Espada, M, M., González, R. M. d., & Campos Izquierdo, A. (2009). Familia y actividades físico-deportivas extraescolares. Padres y Maestros (323). https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1386

García C, D. H. (2022). La iniciación en el deporte bajo eL enfoque de la praxioLogía motriz. Revista Impetus, 15(2), e-861. doi: https://doi.org/10.22579/20114680.861

Morejón-G, R., Massip-A, A., & Rodríguez-V, H. (2021). El vínculo familiar de jugadoras de voleibol mediante acciones didácticas. DeporVida. Revista especializada en ciencias de la cultura física y del deporte, 18(4), pp. 32-50. https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/7169/795-Texto%20del%20art%C3%ADculo-4218-1-10-20210923.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ossorio L, D. (2012). Deporte, contexto social y familia.La cuestión de las actitudes de los padres. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 16(165). http://www.efdeportes.com/efd165/deporte-contexto-social-y-familia.htm

Ponce M, M., Pérez H, E. J., & Salas R, J. A. (2022). Estrategia pedagógica para la integración de la familia en la formación inicial del beisbolista. DeporVida. Revista especializada en ciencias de la cultura física y del deporte, 19(3), pp. 125-140. https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/858

Porto M, L. F., Krapp do N, R., Milistetd, M., Vieira do N, J., & Folle, A. (2021). Revisión sistemática de las influencias sociales en el deporte: apoyo de la familia, entrenadores y compañeros de equipo. Apunts Educación Física y Deportes (145), 39-52. doi: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/3).145.06

Ramos Rangel, Y., & González Valdés, de los Ángeles María. (2017). Un acercamiento a la función educativa de la familia. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(1), pp. 100-114. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252017000100009&lng=es&tlng=es.

Soriano-E, Y., Massip-A, A., de la Paz-Á, J. E., & Suárez-M, L. J. (2022). Participación de las familias en la iniciación deportiva escolar: perspectivas desde la Educación Popular. Arrancada, 22(43), pp. 81-105. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/505

Touriñán L, J. M. (2022). Construyendo educación de calidad desde la pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación( 32), pp. 41-92. Doi: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.01

Valenzuela R, Á., De La Cruz O, M. F., Pérez A, A. R., Badilla Z, J. S., & Del Carmen R, J. D. (2018). Percepción de los deportistas del clima motivacional generado por los Padres de familia. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 10(55), pp. 62-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6702840

Most read articles by the same author(s)