Introduction of Traditional Games at Different Stages of the Physical Education Lesson

Main Article Content

Yeney Calderón Villa
Yaneisis Valdés Labrador
Ever Paredes Jiménez

Abstract

Introduction: Games can develop children's language, thoughts, tastes, and memory. They contribute to learning and the growth of basic motor skills and physical capacities. Among them, traditional games help shape healthy, strong children with the tools needed to defend their cultural and identity values.
Aim: To propose traditional games for the different stages of the Physical Education lesson at the Armando Mestre Marinez Elementary School.
Materials and methods: A non-experimental study was done, which combined the utilization of several different methods, such as theoretical methods (historical-logical), empirical methods (a questionnaire of Physical Education teachers and third-grade students to collect information about the utilization of traditional games in Physical Education lessons, and documentary analysis of third-grade Physical Education programs. The percentage calculation statistics were processed using SPSS 21.0, for the implementation of descriptive statistics procedures.
Results: Several different traditional games were suggested for implementation at different stages of the Physical Education lesson, in keeping with the objective of the lesson and its parts.
Conclusions: The traditional games used as part of the Physical Education lesson contributed to preserving the students' cultural identity and physical-cognitive development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calderón Villa, Y., Valdés Labrador, Y., & Paredes Jiménez, E. (2023). Introduction of Traditional Games at Different Stages of the Physical Education Lesson. Sport and Science, 8(2), e4367. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No2.006
Section
Artículos Originales

References

Calderón Villa, Y. (2021). Juegos para la parte inicial de la clase de Educación Física del segundo grado. Olimpia, pp. 899-907. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2577/4930

Carmenate Figueredo, Y. O. (2021). Juegos para las diferentes partes de la clase de Educación Física. Olimpia, pp. 124-126.

Díaz Maceira, R. M., Palmeiro Sánchez, L., Aldana García, Y., & Vicente Figueroa, H. O. (2021). Enfoque integrador desde la asignatura Educación Rítmica y Lúdica. Maestro y Sociedad, 108-117. Recibido: junio 2021 / Aceptado: agosto 2021 ISSN 1815-4867, (Número Especial). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5450/5153

Fernández Rodríguez, R. F. (2010). Juegos innovadores con material alternativo en el área de Educación Física. EmásF. Educación física, (4), pp. 5-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3233198

Hernández Águila, A., Escobar de la Torre, J. C., & Parra Prieguez, C. J. (2020). Variantes de juegos para favorecer el desarrollo de las habilidades motrices básicas desde la clase de educación física. Sinergia Académica, 3(4), pp. 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7958598

Londoño, L. M., & Rojas, M. D. (2021). Determinación de criterios generales para el diseño de juegos serios: modelo metodológico integrador. Información tecnológica, 32(1), pp. 123-132. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642021000100123&lang=pt

Mendoza Yépez, M. M., Analuiza A. E., & Lara Chalá, L. (2017). Los juegos populares y su aporte didáctico en las clases de Educación física. EmásF. Educación física, (44), pp. 79-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5807536

Olivares, Y. M., Gómez, E. D., & Fernández, J. L. B. (2022). Juegos para establecer relaciones interdisciplinarias en las clases de educación física. Athlos, (27), pp. 95-111. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8454793

Varela, J. D. Q., Peña, J. L. B., Lopera, S. H., & Zapata, J. J. C. (2023). Efecto de una unidad didáctica basada en los juegos tradicionales en las habilidades motrices básicas de locomoción. EmásF, (80), pp. 43-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8732843

Vera Orihuela, R. A., Carmenate Figueredo, Y. O., & Toledo Sánchez, M. (2019). Juegos para el desarrollo cognitivo desde la clase de Educación Física. Conrado, 15(69), pp. 192-200. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400192

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.