Theoretical conception for the training of figures in school artistic swimming

Main Article Content

Liudmila Hernández Soutelo
Erva Brito Vázquez
Noelis Durades Manzano

Abstract

Introduction: the present article was written to detect theoretical-methodological and practical inadequacies in the process of technical preparation of school artistic swimming. Aim: to elaborate a theoretical conception with a new way of restructuring the content for the training of the figures, based on their periodization, which favors the increase of sports performance in artistic swimmers of the school category.


Materials and methods: the analytical-synthetic and systemic-structural functional methods were used as theoretical methods of scientific research. As empirical methods, documentary analysis and expert judgment were used. As mathematical-statistical methods, descriptive and inferential statistics, with Kendall's W test.


Results: the quality of the theoretical conception was corroborated by the evaluation issued by the 15 experts selected, who were directly related either to sports training or in particular to the training of Cuban artistic swimming.Conclusions: experts in the evaluation of the indicators highlight their functionality, relevance and feasibility.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Soutelo, L., Brito Vázquez, E., & Durades Manzano, N. (2024). Theoretical conception for the training of figures in school artistic swimming. Sport and Science, 9(2), e240. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No2.001
Section
Artículos Originales

References

Aliaga, R. (2023). Concepción teórica para favorecer la transferencia de la rapidez de movimientos técnicos en el lanzamiento del martillo. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1): e1276. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1276

Brito, E. (2020). La natación artística cubana. Editorial Universitaria (Cuba). https://books.google.com.cu/books?id=YZb6DwAAQBAJ&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Camacho, J., Ochoa, N., & Rincón, N. (2019). Revisión teórica de la planificación tradicional y contemporánea en el entrenamiento deportivo. Revista Digital: Actividad Física y Deporte. 5 (2). https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1265

Capote, G., Rodríguez, A., Analuiza, E., Cáceres, C., & Rendón, P. (2017). El deporte, el entrenamiento deportivo y los entrenadores. Revista Digital Buenos Aires, 22(234).https://www.efdeportes.com/efd234/el-deporte-el-entrenamiento-deportivo-y-los-entrenadores.htm

Capote, M. (2012). Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Revista Mendive, 10(2), 116-123. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/519

Escrivá, F. & González, J. (2020). Efecto de dos periodos de entrenamiento de fuerza sobre el rendimiento en los ejercicios de salto vertical, tintorera y boost en natación sincronizada. Apunts. Educación Física y Deportes, 142, 35-45. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/4).142.05

Fédération Internationale de Natation. (2021). FINA artistic swimming manual for judges, coaches and referees 2017-2021. FINA. https://resources.fina.org/fina/document/2021/02/03/4d9cd6d0-5146-44ae-bf94-4ac757eaf34b/fina_as_manual_-_updated_august_2018_0.pdf

Fons, K. & Ruiz, J. (2021). Sistema de preparación para desarrollar fuerza explosiva en miembros inferiores de atletas de natación artística. Ciencia Y Deporte, 6(3), 3245. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2021.V6.No3.003

García, I., Drobnic, F., Pons, V., &Viscor, G. (2021). Changes in Lung Diffusing Capacity of Elite Artistic Swimmers During Training. International Journal of Sports Medicine, 42(3), 227-233. https://doi.org/10.1055/a-1212-1020

Hernández, L., Bestard, A., Corrales, M., Sivila, E., Pérez, R., & Zaldívar Cordón, G. (2023). Metodología para el entrenamiento de las figuras en nadadoras artísticas categoría 11-12 años. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(2): e1456. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1456

Hernández, L., Brito, E., &Bestard, A. (2023). Las figuras: su preparación en la natación artística escolar. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1): e1145. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1145

Hurtado, S. (2020). Criterio de expertos. Su procesamiento a través del método Delphy. Histodidáctica, 12. http://www.ub.edu/histodidactica/index.php%3Foption%3Dcom_content%26view%3Darticle%26id%3D21:criterio-de-expertos-su -procesamiento-a-traves-del-metodo-delphy%26catid%3D11:metodologia-y-epistemologia%26Itemid%3D103

Li, L., Xin, X., Wei, M., Hui, D., & Mei, P. (2020). Research on the Action Design of Team Artistic Swimming. International Journal of Sports Science and Physical Education, 5(1), 5. https://doi.org/10.11648/j.ijsspe.20200501.12

Macías, R. (2019). Concepción teórico metodológica para la proyección, orientación, ejecución y control del trabajo investigativo en el programa de la maestría en desarrollo cultural comunitario. Las Tunas:Editorial Académica Universitaria (Edacun). https://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/111

Nápoles, A.& Ruiz, J. (2022). Alternativa metodológica para entrenar la posición de vertical en flotación en la natación artística. Revista Ciencia y Deporte, 7(3): 100-111. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No3.008

Podrihalo, O., Podrigalo, L., Jagie³³o, W., Iermakov, S., & Yermakova, T. (2021). Substantiation of Methods for Predicting Success in Artistic Swimming. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16), 87-39. https://doi.org/10.3390/ijerph18168739

Ponciano, K., Tosini, L., Sousa, C., Barbosa, R., Gomes, A., & Meira, C. (2021). Personality traits and competitive preferences of artistic swimming athletes. Academia Letters, Article 936. https://doi.org/10.20935/AL936

Real Academia Española. (2023). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Espasa-Calpe, S.A. https://www.rae.es

Real Federación Española de Natación. (2022). Reglamento de natación artística. FINA. https://resources.fina.org/fina/document/2022/11/01/4b3598b6-18cd-411e-ac09-16e49965df3a/00-AS-Rules-2022-2025-Confirmed.pdf

Rodríguez, H., León, L. L., De la Paz, J., Rodríguez, H., & Massip, A. (2023). Contextualización de términos y conceptos sobre la iniciación deportiva para el Licenciado en Cultura Física. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 207-216. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3621

Rodríguez, H., León, L., & de la Paz, J. (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo/Sportseducation and sports training. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 842-857.https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1028

Romero, A., de la Calle, L., Novillo, A., Fernández, A., Blanco, M., Rodelgo, T., Andreu, C., &Gaibar, M. (2022) ArtisticSwimming in Girls: Anthropometrics, Genotype And Athletic Performance. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física yel Deporte vol. 22 (85):215-229. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista85/artnatacion1323.htm, DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2022.85.014

Solana, M., Arboix, J., Aguilera, J., Morales, J., Buscà, B., & Nieto, A. (2019). Is Heart Rate Variablity a Suitable method For Monitoring The Effect Of A Training Session In Synchronized Swimming? Medicine & Science in Sports & Exercise, 49(5), S21. https://doi.org/10.1249/01.mss.0000560575.86649.75

Torres, Y. (2023). Concepción teórica metodológica de innovación mediante servicios cientifícos técnicos especializados. Ciencia y Deporte, 8(3), e208. https://cienciaydeporte.reduc.edu.cu/index.php/cienciaydeporte/article/view/208

Vinuesa, M. & Vinuesa, I. (2016). Conceptos y métodos para el entrenamiento físico. Ministerio de Defensa. https://publicaciones.defensa.gob.es/media/downloadable/files/links/c/o/conceptos-y-m_todos-para-el-entrenamiento-f_sico.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)