Reliable Diagnosis on the Application of Statistical Techniques in Physical Culture Education

Main Article Content

Taimi Castañeda Rodríguez
Abelardo López Domínguez
Victoria del Carmen Collazo Frías

Abstract

Introduction: Statistics plays a major role in Physical Culture professional education. Knowing the current state of statistical techniques application in the subjects conditions the establishment of parameters of variables to get characterizing tools during measurements. Their reliability provides a scientific approach to the results.
Aim: To use reliable tools for the diagnostic of the current application of statistical techniques in Physical Culture education.
Materials and methods: the methods used were theoretical, empirical, and statistical, such as the analytical-synthetic, expert opinion, questionnaires for teachers and students, and methodological triangulation. The mean of descriptive statistics was determined, along with the variance. Besides, the frequency tables were constructed, which permitted the characterization of the state of the art of the variable studied. The Cronbach alpha coefficient was estimated according to the expert opinions, which proved the high confidence in the questionnaires.
Results: During the measurements, the existing shortcomings of the study variable were confirmed, based on their simplest expressions and the results of estimations of the indicator's values, along with the dimensions, and the variable.
Conclusions: The process corroborated the existing weaknesses in the application of statistical techniques by students, through the particular subject, as well as teacher flaws, to enhance proper statistics use in the different graduate profiles.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castañeda Rodríguez, T., López Domínguez , A., & Collazo Frías , V. del C. (2023). Reliable Diagnosis on the Application of Statistical Techniques in Physical Culture Education. Sport and Science, 9(1), e233. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No1.003
Section
Artículos Originales

References

Castañeda, T., Morales, A. M., & López, A. (2021). La asimilación de las técnicas estadísticas: una necesidad en la formación del profesional de Cultura Física y Deporte. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16 (2), 451-466. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1017

Castañeda, T., López, A., & Morales, A. M. (2021). Asimilación: componente esencial en el aprendizaje de la Estadística del profesional cubano de Cultura Física. En R. M., Jiménez & E. Verdecia (comp), Educación en Cuba. Criterios y experiencias desde las Ciencias Sociales (pp. 193-208). Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/flacso-cu/20210322115651 /Educacion-Cuba.pdf

Castañeda, T., López, A., Morales, A. M., & Collazo, V. C. (2022). La asimilación de las técnicas estadísticas en la formación del profesional en Cultura Física y Deporte. PODIUM, 17 (1), 369-386. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1214/html

Cerezal, J., & Herrera, E. (2010). Investigación Educativa en la Escuela. Lima, Perú: San Marcos.

Collazo, V. D. C. (2016). La integración de contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática para la formación profesional del técnico medio en la especialidad Zootecnia-Veterinaria. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas" Héctor Alfredo Pineda Zaldívar.

López, R., Avello, R., Palmero, D., Sánchez, S., & Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2(Sup)). https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390

Pedroso, L. M., Diez, T., & López, A. (2021). Estructuración sistémica de los contenidos de la matemática en la ingeniería utilizando la habilidad usar asistentes matemáticos. Varona. Revista Científico Metodológica, (74), 64-74. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000100064&Ing=es&tlng=es.

Pérez, Y. T., Crespo, T. P., & López, R. (2018). Análisis estructural prospectivo sobre la enseñanza de la Estadística en las carreras universitarias. Revista Conrado, 14 (Supl.1), 340-349. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-864420180000500340&Ing=es&tlng=es

Ramírez, J. F., López, V., Ramírez, A. R., & Morejón, N. (2022). Fiabilidad y validez de un instrumento de medición del desempeño competitivo de las instituciones de salud mediante las tecnologías de la información y las comunicaciones. CienciaUAT, 16 (2), 97-113. https://doi,org/10.29059/cienciauat.v16i2.1539

Rodríguez, J. & Reguant, M. (2020) Calcular la fiabilitat d´un qÜestionari o escala mitjancant I´SPSS: el coeficient alfa de Conbach. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 13 (2), 1-13. https://doi.org/10.1344/reire2

Roig, S., M, J. L., Mena, J. A., & Estrada, A. (2022). La enseñanza-aprendizaje de Estadística para ingenieros informáticos, centrado en el método de proyectos. Mendive. Revista de Educación, 20 (2), 602-617. Epub 02 de junio de 2022. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000200602&lng=es&tlng=es

Toro, R., Peña, Avendaño, B. L., M., Mejía, S. & Bernald, A. (2022). Análisis empírico del Coeficiente Alfa de Cronbach según Opciones de Respuestas, Muestra y Observaciones Atípicas. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 2 (63), 17. https://www.redalyc.org/journal/4596/459671926003

Ventura, J., & Peña, B. N. (2021). El mundo no debería girar alrededor del alfa de Cronbach eH ,70. Adicciones, 33 (4), 369- 371. https://doi.org/10.20882/adicciones.1576

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.