Customized Exercises in Physical Education for the Psychomotor Development of Blind Learners

Main Article Content

Yaquelyn De Ávila Martínez
José Ezequiel Garcés Carracedo
Yoandris Espinoza Téllez

Abstract

Introduction: The practice of physical exercises by blind learners must include curricular adjustments to the elements and processes of teaching, in keeping with the sensorial deficit, and particularly, retardation in the psychical processes of general motricity.
Aim: This paper aims to design a set of adapted physical exercises to enhance the learners' psychomotor capacities through the Physical Education lesson.
Materials and Methods: A pre-experimental study with minimum control was done for three years (2019-2021). The sample was selected from an intentional non-probabilistic sampling. Accordingly, four fourth-year blind students were chosen.
Results: The procedures used helped determine the shortcomings of the teaching-learning process, and to process the data obtained. A set of physical exercises were adjusted, according to the main psychomotor defects observed in the visually impaired. The implementation of this proposal favored customized assistance during the teaching-learning process, depending on the needs, possibilities, and potentialities, with 75 % of the sample reaching a high response level, as opposed to 25 % that showed low levels.
Conclusions: This study showed higher stimulation of psychomotor development in blind students, through the set of physical exercises customized to their needs in the Physical Education Lesson.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
De Ávila Martínez, Y., Garcés Carracedo, J. E., & Espinoza Téllez, Y. (2023). Customized Exercises in Physical Education for the Psychomotor Development of Blind Learners. Sport and Science, 8(3), e4379. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No3.002
Section
Artículos Originales

References

Arrate H, M. & Cabrera, R. (2020). Estrategia pedagógica para el desarrollo la motricidad en de niños de uno a tres años con baja visión. Revista Ciencia y Deporte, 5(2), pp. 84-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8130365

Arrate H, M. & Isaac, D.A. (2022). Conjunto de actividades para el desarrollo de la motricidad en niños ciegos y débiles visuales. Revista Ciencia y Deporte, 7(1), 103-115. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-17732022000100103

Bautista, A. & González, E. (2020). Alternativa metodológica para el diagnóstico físico del escolar ciego desde el contexto de la educación física. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(1), pp. 38-48. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/848

Bernate, J., Fonseca, I., & Babativa, H. (2023). Revisión sistemática de las estrategias didácticas en la Educación Física para el desarrollo de habilidades motrices. Ciencia Y Deporte, 8(1), e4234. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No1.002

Castillo, N. L. & Romero L, M.A. (2020). Actividades recreativas para la interrelación deportiva con personas baja visión y sordos. Revista Maestro y Sociedad. (Número especial 1), pp. 57-67. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5179

Clavijo R, I.V. (2020). Sistema de juegos psicomotrices para escolares débiles visuales. Revista Ciencia y Deporte, 6(2), pp. 62-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8441612

Dabbagh R, V.O. (2022). Un acercamiento a la soledad no deseada en las personas con discapacidad visual. Revista especializada en discapacidad visual (79), pp. 9-54. https://www.once.es/dejanos-ayudarte/la-discapacidad-visual/revista-red-visual/numeros-publicados-red-visual/2022-redvisual-79/un-acercamiento-a-la-soledad-no-deseada-en-las-personas-con -discapacidad-visual

Díaz A, M.V., Durán P, N.M & Agudelo C, D.L. (2020). Diagnósticos, atención y cuidado Relatos de madres de niños con Necesidades Educativas Especiales. Revista Lasallista de Investigación 17(2), pp. 194-208. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-44492020000200194

González P., A. & Checa F., P. (2022). La desconocida doble excepcionalidad en alumnado con discapacidad visual. Revista especializada en discapacidad visual (79), pp. 95-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8532885

Guajardo R, E. (2018). La Educación inclusiva, fase superior de la Integración-Inclusión Educativa en Educación Especial. Revista Teoría y Critica de la Psicología 11, pp. 131-153 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6707080

Ramírez A, G.A. Olivo S, J.E. & Cestre V, R.P. (2021). Proceso de desarrollo psicomotor infantil desde el enfoque de la actividad física. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 6(8) pp. 1049-1061. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=26585

Organización Mundial de la Salud (2019). Ceguera y discapacidad visual. OMS. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment

Perán, G. A., Fernández, P. Ch. (2022). La desconocida doble excepcionalidad en alumnado con discapacidad visual. Revista especializada en discapacidad visual (79), pp. 95-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8532885

Vera, O. R.A., Juanes, G. B.Y., & Carmenate, F. Y.O. (2021). Sitio web Raudol Ruiz Aguilera: legado para la Educación física cubana. Revista Conrado 17 (82), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000500484

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)