Dance Steps in Rhythmic Gymnastics for Elementary School Children

Main Article Content

Rosa Cordón González
Mercedes Susana Castillo Sánchez
Emelina Margarita Gato González

Abstract

Introduction: In rhythmic gymnastics, music, and movement are a single part; they are features and requirements of music for competitive exercise, the character of artistic performance, as aspects governed by the International Federation of Gymnastics.
Aim: To design a methodology for improving dance steps in artistic education received by elementary school students of artistic gymnastics in Holguin province, for further implementation.
Materials and methods: The methods used were empirical: interview, observation, measurement, document review, triangulation, expert opinions, pre-experiment, and theoretical and mathematical-statistical methods. The sample population consisted of three teachers and 24 gymnasts in the elementary school category attending the two sports complexes in the municipality of Holguin.
Results: The measurements tackled the assessment of dance step learning combined with music, through rhythmic movement tests, spatial design, and improvisation, with assessment of basic elements of rhythm, hearing accuracy, movement execution, movements on the floor, and coordination, which are a major contribution to improving the Comprehensive Athlete Learning Program, with advances in the assessment of dance steps in the provincial competition.
Conclusions: The methodology suggested for teaching dance steps proved that the female gymnasts raised their rhythm capacity, with impressive mastery of the dance steps.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cordón González, R., Castillo Sánchez , M. S., & Gato González , E. M. (2023). Dance Steps in Rhythmic Gymnastics for Elementary School Children. Sport and Science, 9(1), e213. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No1.012
Section
Artículos Originales

References

Amengual, M. y T. Lleixà. (2011) La creatividad motriz en Gimnasia Rítmica Deportiva en edad escolar. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 11 (43) pp. 548-563. http://doi.org/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54222177007.

Aguirre-Loaiza, H., Ayala, C. & Ramos, S. (2015). La atención-concentración en el deporte de rendimiento. Educación Física y Deporte, 34 (2), 409-428. http://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n2a06

Batista, A y col. (2017) Pasos de baile, elementos dinámicos con rotación y lanzamiento y elementos de dominio en retinas de gimnasia rítmica. Revista Ciencia de la Gimnasia. 9 (2). ISSN 1855- 7171: http://www.scienceofgymnastics.com.

Bernal-Reyes, Fernando; Peralta-Mendívil, Alejandro; Gavotto-Nogales, Hugo Helio; Placencia-Camacho, Lucí, (2014), Principios de entrenamiento deportivo para la mejora de las capacidades físicas. Biotecnia, 16, (3). Universidad de Sonora. México. E-ISSN: 1665-1456. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=672971121007

Estupiñan, M. G., Laffita Paulino, Y., & Miló Dubé, M. (2019). Tareas para favorecer la percepción temporal en gimnastas de la categoría pioneril de gimnasia rítmica. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 14(3), 478-490. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/788

Fuentes-Sánchez, M. (2020). El ritmo de movimiento en escolares de seis-siete años en la clase de Educación Física. Arrancada, 19(35), 118-128. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/302

Gato González, E. M. (2015). La coordinación música-movimiento en atletas de gimnasia rítmica, categoría 7 años de Holguín. Revista científica especializada en Cultura Física y Deportes, 12(26), 36-49. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/295

García Gutiérrez A. D.; Peñate I.; Paz Gómez O. (2021), Las leyes, los principios y las categorías de la pedagogía. Universidad de Ciego de Ávila. https://www.researchgate.net/publication/349960923_Las_leyes_los_principios_y_las_categorias_de_la_pedagogia

Patajalo-Guambo, A, I, (2020), La danza en el desarrollo de las habilidades motrices básica en edades escolares. Ciencias Técnicas y Aplicadas. ISSN: 2550 682X. DOI: 10.23857/pc.v5i11.1905. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

Sánchez, V. y L. Roque. (2015). Temporalidad y ritmo en niños de 4 a 6 años. Alto Rendimiento Ciencia deportiva, entrenamiento y fitness. https://altorendimiento.com/temporalidad-y-ritmo-en-ninos-de-4-a-6-anos/

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.