Ludic Physical Activities to Teach Freestyle Swimming to Nine-Year Old Children

Main Article Content

Elvis Gastón Quinto-Cevallos

Abstract

Introduction: Optimization of freestyle swimming training is a critical starting point for this sport in life. However, there are still methodological flaws consisting of the integration of ludic activities to the process.
Aim: To implement ludic physical activities in freestyle swimming teaching to nine-year-old children.
Materials and methods: The methodology relied on methods and techniques, which helped apply the proposal to the sample, with favorable results that corroborated the validity of the proposal. The interpretation of results from the survey was done to design a guide of ludic activities.
Results: The results were positive and permitted to corroborate the proposal. The test results were interpreted to measure the impact of ludic activities. It was defined that ludic activities stimulate children to participate actively and flexibly in the process of sports initiation in swimming.
Conclusions: The exercises that will be part of the guide should adjust to the various needs of boys and girls, as they develop different learning modes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quinto-Cevallos, E. G. (2022). Ludic Physical Activities to Teach Freestyle Swimming to Nine-Year Old Children. Sport and Science, 7(2), 17–33. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.002
Section
Artículos Originales

References

Asamblea Constituyente. (2008). Constitución del Ecuador. Asamblea Constituyente http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillopdf

Hernández, A. (2013). Historia de la natación. i-natación. http://www.inatacion.com/articulos/historia/historia1.html

Lizama, N. D. S., Orb, M. G., Orellana, D. S. C., González, D. A. G., Peña, S. J., & González, M. L. (2019). Metodología lúdico acuática de ambientación en niños de 6 a 10 años. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 336-341. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/64305

Quinto Cevallos, E. G. (2016). Actividades lúdicas y su influencia en el desarrollo de las cualidades básicas en la natación en los niños de la Escuela Deportiva Municipal Samborondón. Universidad de Guayaquil. Facultad de Educación Fisica Deporte y Recreación. https://1library.co/document/yngxowjz-actividades-influencia-desarrollo-cualidades-natacion-deportiva-municipal-samborondon.html

Palma Quimis, J. F. (2021). Fundamentación técnica básica en la natación para el desarrollo del estilo libre en niños. Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/57402

Rivera Inocencio, M. G., & Valdivia Gómez, G. L. (2017). Programa de juegos Lúdicos en el aprendizaje de los fundamentos técnicos del estilo crawl de la natación en alumnos del 1º “a” de secundaria de la Institución Educativa El Amauta José Carlos Mariátegui, Huánuco-2016. https://repositorio.unheval.edu.pe/handle/20.500.13080/2675

Salas Marreros, W. (2019). Juegos lúdicos en el aprendizaje de los fundamentos técnicos del ESTILO CRAWL de la natación. Universidad Nacional de Tumbes https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNTU_d20e89cb97090afeb40d1c54fe2bafe0

Salvatierra Mendieta, H. P. (2021). Estrategia didáctica para la enseñanza de las habilidades motrices específicas del estilo libre en niños de 6-8 años. Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física Deportes y Recreación). http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/54448

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.