School Recreation to Enhance Cognitive Development of Elementary Students

Main Article Content

Gina Maribel Aguilar Osorio
Julio Angamarca Natalia Marcia
Katherine Gissela Rivera Quishpe
Silvia Elizabeth Santillán Galarza

Abstract

Introduction: Physical recreation is a voluntary type of activity that is performed during free time as part of extracurricular activities, whose end is to produce physical and psychic relaxation, providing pleasure, and well-being, and contributing positively to human growth and balance against school-related stress and other daily duties.
Aim: To design a program of physical exercises that contribute to cognitive development of fifth-graders during their mathematics lessons, at the 24 de Julio educational facility. It must engage students in practicing recreational activities at
school often, and it is also a tool for motor, cognitive, affective, and social development of the 50 students selected for this study.
Materials and methods: During the research, several methods were included, such as the scientific, analytical, synthetic, and descriptive. The study relied on a pre-experimental design, which included only one group, consisting in the
application of a pre-test and a post-test. The techniques used were survey and a cognitive development test.
Conclusions: Regarding the equivalent fraction variables, semi-straight fractions, and combined operations, P 0.000 < 0.05 demonstrated that the null hypothesis was rejected, while the alternative hypothesis was accepted, thus suggesting a highly significant difference between the pre-test and post-test in the three variables related to student cognitive development during the research

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilar Osorio, G. M., Natalia Marcia, J. A., Rivera Quishpe, K. G., & Santillán Galarza, S. E. (2022). School Recreation to Enhance Cognitive Development of Elementary Students. Sport and Science, 7(3), 15–29. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No3.002 (Original work published April 13, 2023)
Section
Artículos Originales

References

Alcalá, M. (2020). Matemáticas Re – creativas. Editorial Docer Argentina. 161, pag. Argentina. https://docer.com.ar/doc/svx0ns

Antonia, A. Tamayo, R. M., Licea, A. (2018). La memoria motriz y el programa educa a tu hijo. Revista Olimpia. Vol.15, Núm. 48 (2018): Edición especial. ISSN: 1817-9088. RNPS: 2067. Consultado el 27 de noviembre de 2019 en

Andrade, A. L. (2020). El juego y su importancia cultural en el aprendizaje de los niños en educación inicial. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 5(2), 132-149. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398049

Catalán, S. (2016). ¿Qué es la memoria? https://www.cipsiapsicólogos.com

Cobeñas, P. et al. (2017). Educación inclusiva y de calidad, un derecho de todos. Documento digital. Consultado el 30 de septiembre de 2019 en el sitio www.grupoart24.org

Charchabal D. et, al. (2018). La recreación laboral en el bienestar empresarial y público y privado. Editorial Académica Española, ISBN. 9786133115600 https://www.eae-publishing.com/catalog/details/store/es/book/978-613-9-11560-0/la-recreaci%C3%B3n-laboral-en-el-bienestar-empresarial-p%C3%BAblico-y-privado

Chipana, M. Huamani, P. (2019). El juego como recurso de la enseñanza de la Matemática. (Tesis para optar el grado académico de bachiller en educación. Instituto Pedagógico Nacional Monterrico). Recuperado de http://repositorio.ipnm.edu.pe/handle/ipnm/1631

Clementín, F. (2019, Armero, P., y Rodríguez, J. (2017). La lúdica en el desarrollo del pensamiento lógico matemático en los estudiantes del grado primero de la Institución Educativa Municipal ITSIM sede San Vicente II de San Juan de Pasto (tesis de posgrado). Universidad de Manizales, Colombia

Clementín, F. (2019,). Vygotski y la psicología del juego. Eres mamá. Obtenido de https://eresmama.com/vygotski-y-la-psicologia-del-juego/

Garzón, A. M. (2019). La motivación, el juego y el trabajo colaborativo como propuesta a optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en el Preescolar del Grado Jardín en el Colegio Agustiniano Norte de Bogotá (Tesis de maestría). https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2588

González, C. (2018). El juego como estrategia para el desarrollo del lenguaje en un niño con Trastorno del Espectro Autista desde el ámbito de la educación inclusiva. Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(17), 9-31. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/115/414

Hassinger-Das, B., Zosh, J., Hirsh-Pasek, K., y Golinkoff, R. (2018). Aprendizaje Basado en el Juego. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia [versión electrónica]. Canada: Universidad de Toronto. http://www.enciclopedia-infantes.com/sites/default/files/textes-experts/es/5033/jugarpara-aprender-matematicas-.pdf

Lee, A. M. I. (2020). Intervención educativa: Lo que necesita saber. https://www.understood.org/es-mx/learning-thinkingdifferences/treatments-approaches/educational-strategies/instructionalintervention-what-you-need-to-know

Maldonado, E. y Villanueva, A. (2019). Taller de juegos didácticos matemáticos. Lima: Editorial Gráfica CIMAR.

Payà R. A, y Mayordomo P. A. (2006). La actividad lúdica en la historia de la educación española contemporánea. Roderic, repositori de contingut lliure https://roderic.uv.es/handle/10550/15336

Pérez, M. (25 de febrero de 2021). Aprendizaje. Concepto. Definición: https://conceptodefinicion.de/aprendizaje/

Piaget, J. (2001). La Formación de la Inteligencia • México.

Raffino, M. (27 de mayo de 2020). Matemáticas. Obtenido de Concepto. 2da Edición. 2.001. México: Trillas: https://concepto.de/matematicas/

Sanfeliciano, A. (2019). Aprendizaje Significativo: definición y características. Recuperado el 18 de agosto de 2020, de La mente es maravillosa: https://lamenteesmaravillosa.com/aprendizaje-significativodefinicion-caracteristicas/

Varela, H., García, M., Menéndez, A. y García, G. (2017). Las estrategias de enseñanza aprendizaje desde el análisis químico alimentos. Revista Cubana de Química, 29(2), 266-283. https://www.redalyc.org/pdf/4435/443551310008.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.