Motor Creativity in the Physical Culture Bachelor’s Degree: a Diagnostic of the Current State

Main Article Content

Yisel Álvarez Álvarez
Ana María Morales Ferrer
Yolanda Valdés André

Abstract

Introduction: professional education is a single process conducted in higher education facilities in Cuba for comprehensive student training in a particular Bachelor's degree. The education of Physical Culture students is regulated in the Syllabus, which includes degrees that enable training of broad-spectrum professionals who can provide creative solutions with originality, fluency, divergent thinking, and independence to everyday practical problems, which differ from rhythmic and gaming education-oriented in the first academic year.
Aim: To evaluate the motor creativity levels in first-year students at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences, using content related to rhythmic activities and gymnastic composition in the first unit of the program.
Materials and methods: Some of the methods used were analytical synthetic, documentary analysis, the empirical distribution of relative and absolute frequencies, and measurements during adaptation to the test to evaluate student motor creativity through the indicators of motor originality, fluency or motor production, motor design or quality, motor redefining, and mental flexibility.
Results: The application of this test to measure motor creativity proved that first-year students of the Physical Culture Bachelor’s Degree have failed to show motor creativity in their Rhythmic and Gaming Education lessons.
Conclusions: the study showed that more than 78 % of regular students did not have enough motor creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Álvarez, Y., Morales Ferrer , A. M., & Valdés André , Y. (2024). Motor Creativity in the Physical Culture Bachelor’s Degree: a Diagnostic of the Current State. Sport and Science, 9(1), e230. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No1.014
Section
Artículos Originales

References

lvarez, Y. A., Ferrer, A. M. A. M. M., & André, Y. V. (2023). Tecnología y creatividad: Su importancia en el contexto educativo universitario de la Cultura Física. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 20(3), 142-158. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/935

Álvarez, Y., & Romero, B. (2016). Juegos didácticos: Una opción para estimular la creatividad motriz. Revista ACCIÓN, 12(24).

André, Y. V., Hernández, A. E. F., & Montejo, Y. M. T. (2019). Sistema de tareas docentes integradoras para favorecer la interdisciplinariedad del profesional de la Cultura Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), Article 3. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/862

André, Y. V., Jiménez, J. B., Martínez, J. F. E., Bouza, D. G., & Almeida, C. R. (2021). La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: Su historia y tendencias/Interdisciplinarity in the training of Physical Culture Bachelor: Its history and trends. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(1), Article 1. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1012

Baldoquín, Y. T., Aguilera, Y. de la C. Á., & Bover, V. M. C. (2019). LOS MEDIOS DE TRABAJO Y LA PROFESIONALIZACIÓN DEL DOCENTE EN FORMACIÓN DE LA ESPECIALIDAD EDUCACIÓN LABORAL. Didáctica y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), Article 4. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/920

Castillo, Y. L., Herrera, Y. R., & Aguilera, M. J. A. (2019). La formación de profesionales universitarios en Cuba: Exigencias del siglo XXI. Atenas, 1(45), 51-68. https://www.redalyc.org/journal/4780/478058273004/html/

León, Y. M., Iglesias, M. M., & González, A. T. C. (2016). Concepciones teóricas acerca de la creatividad y su desarrollo en el proceso de enseñanza-aprendizaje. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 11(2), Article 2. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/663

López, A. B. V., Nader, J. D., & Rios, T. R. (2020). Investigación y creatividad para el desarrollo de competencias científicas en estudiantes universitarios de la salud. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 34(3). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=100522

Peña, R., Gómez, M., Gallo., M. E., & Hernández, A. (2019). El desarrollo de la creatividad en la educación universitaria. Revista Cubana de medicina militar, 48(sulp.1), e395. https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/395/340

Ramírez, D. Á., Rojas, M. S., & González, J. I. R. (2023). Metodología para el tratamiento didáctico de la creatividad de los actores del proceso de enseñanza aprendizaje de la Educación Plástica. Didáctica y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), Article 2. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/gateway/plugin/pubIdResolver/ark:/54724 /DDE.v14i2.1665

Sánchez, R. M. (2019). La creatividad desde una visión cienciológica. Revista: Atlante.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)