Family guidance methodology for psychomotor stimulation of infants with low vision diagnosis

Main Article Content

Armida Osoria Couto
Melva Luisa Rivero Rivero
Martha Leonor Armenteros Pimentel

Abstract

Introduction: incorporating and socially improving the standard of living of infants with low vision diagnosis (LVD) who present psychomotor development delay, is a challenge for physical rehabilitation professionals, since this is a disabling disease from a motor point of view.
Objective: to develop a methodology for family orientation in the psychomotor stimulation of infants with low vision diagnosis.
Materials and methods: theoretical methods such as analysis and synthesis, systemic structural functional methods were used for the construction of the theoretical framework, which made it possible to determine the essential elements to include in the elaboration of the methodology and determine its components. In the empirical order, the survey, the interview, the documentary analysis, the case study and the percentage calculation made it possible to evaluate the relevance of the methodology.
Result: the fundamental result of this study is the methodology for the orientation to the family in the psychomotor stimulation of infants with low vision.
Conclusion: the implementation of the methodology allows the family to be prepared to effectively influence the psychomotor skills of their children with low vision diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Osoria Couto, A., Rivero Rivero, M. L., & Armenteros Pimentel, M. L. (2024). Family guidance methodology for psychomotor stimulation of infants with low vision diagnosis. Sport and Science, 9(2), e234. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2024.V9.No2.005
Section
Artículos Originales

References

Céspedes, J. L., Alonso, . E., & Smith, M.C. (2022). Orientación educativa a la familia para estimular la motricidad en el primer año de vida. Revista: Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 264-290. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1358

Ferrales, C., y Sánchez, L. (2023). La preparación de la familia para el desarrollo del niño desde el programa Educa a tu Hijo. Revista: Ciencia Y Educación, 4(5), 6-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.8192190

Guerra, E., González, Y., Pérez, D., Gamboa, D., y Contreras, T. (2022). Atención temprana a niños con retardo del desarrollo psicomotor. Revista: MULTIMED, 26(4), e2684. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2684

Montaño, L. (2019). Trabajo docente con padres y madres de familia, un recuento en la Educación Preescolar. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 19(1), 1-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44759854019

Picayo, R.J., Picayo, M.A., y Pérez, M.E. (2019). Actividades encaminadas a la preparación de la familia. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. ISSN: 2254-7630. (octubre 2019). https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/10/actividades-preparacion-familia.html

Osoria, A., (2019). La gestión en la orientación de la familia en la estimulación psicomotriz de los infantes menores de un año. Memorias de la IX Convención Científica Internacional"Universidad Integrada e Innovadora" CIUM ´2019. Matanzas. Cuba. ISBN: 978-959-16-4279-0.

Pérez, M.C.; Muñoz, M.; Gómez, Á.L.; Núñez, O.L.; Gómez, E. (2022) La educación interprofesional en el tratamiento a las discapacidades. Revista Ciencias Sociales y Humanísticas Anales de la ACC. 12(3) sept.-dic. 2022 Epub 01-Nov- http://scielo.sld.cu/pdf/aacc/v12n3/2304-0106-aacc-12-03-e1182.pdf

Pérez, D.M, Ruiz, Y.Y y Rivero, M.L. (2021) Estrategia de orientación familiar para potenciar el estudio individual en escolares primarios. Revista Transformación. Universidad de Camagüey. Cuba. enero-abril 2021, 17(1), 92-105. http//scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=2077-295520210001&Ing=es&nrm=iso

Sampayo, I.C, Valle, B., Guerrero, E. (2022). La orientación a la familia para la prevención de la timidez en los niños de la infancia preescolar. Revista Transformación. Universidad de Camagüey. Cuba. enero-abril 2022, 18(1), https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000200366

Ulloa O., Hernádez, L., Paéz, R., Martínez, L., Hernández. B., et al (2022). Comportamiento del maltrato infantil en niños con discapacidad intelectual. Salud, Ciencia y Tecnología. 2:65. https://doi.org/10.56294/saludcut202265 , https://www.medigraphic.com/pdfs/salcietec/sct-2022/sct221ab.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.