Conflict Mediation in the Physical Education Class, Why and What for?

Main Article Content

Lázaro Lanier López Llerena
María Magdalena Deschapelles Brunet

Abstract

At present, the educational models from different parts of the world are reviewed constantly with the advancement of the predominant culture. First, the external part, then the immediate, the visible, the quick, the superficial, and the foreseen. From another perspective, several other researchers refer to the need of continuous teacher preparedness. The main purpose is to demonstrate the importance of professional preparedness of Physical Education teachers as mediators of ongoing conflicts in the educational system, which has been solved in other specialties, including the curricula linked to learner comprehensive training. In that sense, authors stress the relevance of actions directed to the Physical Culture professionals looking to enhance the elements of pedagogy in accordance with integrated education of children, adolescents, and youngsters. Hence, professional pedagogic preparedness is essential to achieve that goal. However, daily practice demonstrates that during the training sessions, the physical aspects are emphasized. The study consisted of a bibliographic review of the state of the art in terms of the preparedness of Physical Education teachers as a conflict mediator. Consequently, a number of flaws were unveiled during teacher performance in mediating conflicts in class, caused by the dynamics of the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Llerena, L. L., & Deschapelles Brunet, M. M. (2023). Conflict Mediation in the Physical Education Class, Why and What for?. Sport and Science, 8(1), e4241. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No1.009
Section
Artículos de Revisión

References

Argoña, J., Rabau, D, L., Magaz, G., Caballero, E., Del Toro, A, J., Valcárcel, N., Pérez, Á, M.y Capote, R, M. (2010). Glosario de términos de la educación de avanzada. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. https://www.scienceopen.com/book?vid=803ed332-6f36-4261-93d2-eef1f3775ef2

Asamblea Nacional de Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Editora política.

Bécquer, G., Blanco,J., De la Paz, P,L., López, M., A., Pascual, A.y Fernández. L. (2009). La Educación Física en el modelo actual de la escuela cubana. La Habana, Cuba: Educación cubana. https://revistademediacion.com/articulos/mediacion-en-conflictos-retos-en-la-formacion-permanente-del-maestro-primario/

Brito, E. (2014). La mediación de conflictos para potenciar las relaciones interpersonales y el rendimiento deportivo. Estudio de un caso de la Federación Deportiva del Guayas. EFDeportes.com, 19 (3), pp. 21-31. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5605592.pdf

Camacho, Y. (2018). Mediación en conflictos retos en la formación permanente del maestro primario. Revista Mediación, 11(2),3 pp. 7-51. https://revistademediacion.com/articulos/mediacion-en-conflictos-retos-en-la-formacion-permanente-del-maestro-primario/

Capllonch, M., Figueras, S. y Castro, M. (2018). Estrategias para la resolución de conflictos en educación física. Apunts. Educación Física y Deportes,133(3), pp. 50-51. https://revista-apunts.com/estrategias-para-la-resolucion-de-conflictos-en-educacion-fisica/

Capllonch, M., Figueras, S. y Lleixà, T. (2014). Prevención y resolución de conflictos en educación física: estado de la cuestión. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25(4), pp. 149-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4555217

Castenedo, A. (2015). Manual mediación para la gestión y solución de conflictos, Doctrina y práctica. La Habana, Cuba: Ediciones ONBC, p.10.

Chacón, N. (2016). La mediación de conflictos en la labor educativa del docente desde un enfoque ético, axiológico y humanista. Revista Rediple, 5 (3), pp. 12-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6064445

Chumbay, J, P. y Mora, J. (2020). El docente como mediador de conflicto escolar entre estudiantes de Educación General Básica. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34039

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. París, Francia: Ediciones UNESCO. https://books.google.com.cu/books/about/La_educaci%C3%B3n_encierra_un_tesoro.html?id=m452QgAACAAJ&redir_esc=y

Fierro, C. (2019). Diagnóstico de la preparación en promoción y desarrollo del talento de escolares a maestras. Libro de investigación: Educación y Pedagogía. Editorial REDIPE, New York Cali.

Feraudy-Cardona, Y. (2020). El docente mediador para el manejo de conflictos en las Escuelas de Formación Integral. Maestro y Sociedad, 17(4), pp. 828-841. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5251

Flores, G., Prat, M., Soler, S. (2019). El profesorado de educación física y su visión sobre los conflictos en una escuela multicultural. Educar, 55(1), pp. 183-200. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n1-flores-prat-soler

Gambau, V. (2019). La mediación en la profesión de la Educación física y deportiva. Mediación, 5 (1), pp. 13-20. https://www.consejo-colef.es/post/mediacion

Gutiérrez, L, A, Orozco., J, P. y Alfonso, S. (2016). Proyecto curricular particular en educación física, Bogota, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

Hernández, M. y Buscá, F. (2016). Cómo se previenen y resuelven los conflictos en una clase de educación física. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 51(5), pp. 61-66. https://www.researchgate.net/publication/290434431_Como_se_previenen_y_resuelven_los_conflictos_en_una_clase_de_educacion_fisica

Latorre, J. (2017). Mediación deportiva: una decidida apuesta en la resolución de conflictos. Derecho y política, 25 (2), pp. 21-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6207456

Martín, M., Ríos, O. (2014). Prevención y resolución del conflicto en educación física desde la perspectiva del alumnado. RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25(2), pp. 162-167. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34506

Ministerio de Educación. (2014, 23 julio). Resolución No 200, Reglamento de trabajo metodológico. La Habana, Cuba: Ministerio de educación. https://www.moron.gob.cu/images/PDF/nuestraRegion/Educaci%C3%B3n/Direcci%C3%B3n_Municipal/RESOLUCION_No._200-14.pdf

Musalem, B., y Castro, O. (2015). Qué se sabe de bullying. Revista Médica clínica Las Condes, 26(1), pp. 14-23. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S071686401500005X

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2015). Educación Física de Calidad: Guía para los responsables políticos. Paris, Francia: Ediciones Unesco.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2015). Agenda 2030: Ediciones Unesco. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Pérez, J.L. (2019). Resolución de conflictos en el deporte: análisis y propuestas. Madrid, España: Editorialreus. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=738382

Ramón, M.A, García, M.P. y Olalde, A.J. (2019). Algunas consideraciones sobre la resolución de los conflictos escolares. Conrado, 67(15), pp. 135-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200135

Ricardo, O., Escobar, J, C. y Balmore, R. (2004). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación. San Salvador. El Salvador: Colegio García Flamenco. https://eduso.files.wordpress.com/2008/06/diccionario-de-ciencias-de-la-educacion.pdf

Ruíz, A. (1986). Teoría y metodología de la educación física y el deporte escolar. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. https://www.researchgate.net/publication/319761738_Teoria_y_Metodologia_de_la_Educacion_Fisica

Ruíz, C. (2016). Estrategias pedagógicas para mejorar la convivencia escolar desde la actividad física y el deporte. Revista Ciencia y Actividad Física, 3 (2), 1-14. http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/9

Sáez de Ocáriz, U., Pere, L. y March, J. (2013). El profesorado ante los conflictos en la educación física. El caso de los juegos de oposición en Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,16(1), pp. 163-176. https://www.researchgate.net/publication/272657628_El_profesorado_ante_los_conflictos_en_la_educacion_fisica_El_caso_de_los_juegos_de_oposicion_en_Primaria

Sánchez, J. (2016). La mediación en el deporte: ¿una quimera inalcanzable? iusport.com, 11(3), pp. 12-17. https://iusport.com/art/13062/la-mediacion-en-el-deporte-una-quimera-inalcanzable

Torres, O. (2018). Material teórico base: algunas reflexiones sobre convivencia escolar. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Torres, R. (2011). Glosario de términos de Bioética. La Habana, Cuba: Ciencias Médicas. http://newpsi.bvs-psi.org.br/ebooks2010/pt/Acervo_files/Glosario_bioetica.pdf

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.