A Contribution from Physical Education to Climate Action, One of the Goals for Sustainable Development

Main Article Content

Richar Jacobo Posso Pacheco
Lilia del Rosario Lara Chala
Silvia Margoth López Arias
Gabriel Gabriel Garces Quilambaqui

Abstract

Introduction: Under the pandemic conditions, virtual education was implemented to help develop activities from home.
Aim: To design a strategy for student mitigation of the causes and effects of climate change, through Physical Education, considering the Goals for Sustainable Development, particularly, environmental protection and its targets.
Materials and methods: The quantitative methodology of the study relied on a phenomenological-hermeneutical approach, by documentary review of micro-planning, and interviews of eight educators.
Results: The results permitted the establishment of a set of strategies proposed to mitigate climatic change associated with the curriculum.
Conclusions: Physical Education enhances the possibilities of establishing different strategies to contribute to nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Posso Pacheco, R. J., Lara Chala, L. del R., López Arias, S. M., & Garces Quilambaqui, G. G. (2022). A Contribution from Physical Education to Climate Action, One of the Goals for Sustainable Development. Sport and Science, 7(2), 34–45. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.003
Section
Artículos Originales

References

Aliaga Rodríguez, A. (2020). El lado positivo ante la pandemia del Coronavirus. Centro Educativo Particular San Agustín https://repositorio.agustinos.pe/handle/agustinos/595

Caballero Guisado, M., Baigorri Agoiz, A. y Pardo Buendía, M. (2021). Educación y cambio climático. Una aproximación desde la ESO. Athenea digital: revista de pensamiento e investigación social, 21(2), 2293. https://ddd.uab.cat/record/245328

Canaza-Choque, F. A. (2019). De la educación ambiental al desarrollo sostenible: desafíos y tensiones en los tiempos del cambio climático. Revista de Ciencias Sociales, (165), 155-172. https://www.academia.edu/41280574/De_la_educaci%C3%B3n_ambiental_al_desarrollo_sostenible_desaf%C3%ADos_y_tensiones_en_los_tiempos_del_cambio_clim%C3%A1tico

Cóndor Chicaiza, M., Cóndor Chicaiza, J. y Posso Pacheco, R. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 18(3), 15-27. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2714

Cóndor Chicaiza, J. del R.., Chimba Santillán, A. N., Cóndor Chicaiza, M. G.., Romero Obando, M. F. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Desarrollo de proyectos interdisciplinarios en la educación remota ecuatoriana. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(2), 306–321. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1527

García Gómez, K. D. (2020). Lo bueno y lo malo de la pandemia en un país como Colombia. (Tesis de grado). Universidad Católica de Colombia. https://hdl.handle.net/10983/24719

González Gaudiano, E.y Meira Cartea, P. (2020). Educación para el cambio climático: ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles educativos, 42(168), 157-174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59464

Moreno-Fernández, O. (2020). Problemas socioambientales y educación ambiental. El cambio climático desde la perspectiva de los futuros maestros de educación primaria. Pensamiento educativo, 57(2)https://dx.doi.org/10.7764/pel.57.2.2020.3

Posso Pacheco, R. J. (2018b). Guía de estrategias metodológicas para educación física en EGB y BGU. Ministerio de Educación Ecuador.

https://www.academia.edu/38540331/Gu%C3%ADa_de_estrategias_Metodol%C3%B3gicas_de_Educaci%C3%B3n_F%C3%ADsica.pdf

Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L., Marcillo, J., Acuña, M. y Hernández, F. (2020). Enfoques curriculares como contribución para la autonomía de la actividad física. EmásF. Revista Digital de Educación Física. (63), 132-145. https://emasf.webcindario.com/Enfoques_curriculares_como_contribucion_para_la_autonomia_de_la_actividad_fisica.pdf

Posso Pacheco, R. y Bertheau, E. (2020). Validez y confiabilidad del instrumento determinante humano en la implementación del currículo de educación física. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 205–223. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.141

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Beltrán Vásquez, S. J. (2021). Educación Física Interdisciplinaria ecuatoriana en el contexto de la covid-19. Acción, 17. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154

Posso Pacheco, R., Otáñez Enríquez, N., Cóndor Chicaiza, J., Cóndor Chicaiza, M. y Lara Chala, L. (2021). Educación Física remota: juegos motrices e inteligencia kinestésica durante la pandemia COVID-19. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 564-575. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1096

Resolución FCCC/CP/2015/L.9 de la Organización de las Naciones Unidas. Convención Marco sobre el Cambio Climático. “Aprobación del Acuerdo de París”. (12 diciembre de 2015). https://undocs.org/FCCC/CP/2015/L.9/Rev.1

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)