A Curricular Program for Teaching Judo in the Pedagogic Degree of Physical Education

Main Article Content

Rodrigo Valdivia Quintero
Manuel Gutiérrez Cruz
Isaac Loor Mendoza
Cristian Patricio Calle Velesaca

Abstract

Introduction: Judo is a martial art whose practice is done under an atmosphere of respect, discipline, and strictness; hence every physical capacity must be enhanced through several different methods.
Aim: To design a program for judo teaching and learning of the basic techniques by the students of the Pedagogic Degree of Physical Activity and Sports in the University of Guayaquil.
Methods: An experimental study was conducted in the form of pedagogic pre-experiment, which showed significant changes in the performance of basic judo techniques. A total of 26 subjects in the sixth term of the program were included, all belonging to the University of Guayaquil. The methods used were measurements and the results of three basic judo technique tests, such as Tachi waza, Osae-Komi-Waza, and Kwansetsu-Waza.
Results: The main results consisted of a program with the following structure: introduction, content rationale, contribution to the graduate profile, theme or analysis units, and learning assessment, which were closely linked to the system and contents.
Conclusions: The feasibility of the judo program was confirmed in the Pedagogic Degree of Physical Activity, which brought about substantial improvements and significant contrasts in the implementation of the basic techniques during the post-test, with increases over 50 % in the results of the tests performed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdivia Quintero, R., Gutiérrez Cruz, M., Loor Mendoza, I., & Calle Velesaca, C. P. (2023). A Curricular Program for Teaching Judo in the Pedagogic Degree of Physical Education. Sport and Science, 8(1), e4303. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2023.V8.No1.003
Section
Artículos Originales

References

Addine F. et al. (2002). Didáctica, teoría y práctica. La Habana: ISPE, J. Varona".

Aldas Arcos, H. G. y Gutiérrez Cayo, H. (2014). La Cultura Física y su formación profesional en la República del Ecuador. EFDeportes.com, Revista Digital, Buenos Aires, 19(99), pp. 1-2. http://www.efdeportes.com/efd199/la-cultura-fisica-y-su-formacion-en-ecuador.htm

Aldaz, L. A. S., Bajaña, R. R., & Carbo, E. V. S. (2018). "El judo como estrategia pedagógica en el desarrollo de las relaciones sociales de los estudiantes del Liceo Naval". INNOVA Research Journal, 3(10), pp. 101-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6777233

Dorantes, J. S. & Campos, G. (2011). El proceso enseñanza aprendizaje en Educación Física. Una aproximación a la competencia situada. http://www.portalfitness.com/7797_el-proceso-ensenianza-aprendizaje-en-educacion-fisica.aspx

Foresto, W. (2021). Programa de desarrollo motor e iniciación deportiva polivalente en hockey sobre césped. VIREF Revista de Educación Física, 10(4), pp. 92-98. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/345822

Mesa, M. D. C. C., Alegre, N. P., Hornillo, L. T., & del Castillo Andrés, Ó. (2022). Efectos de un programa de judo utilitario adaptado sobre un adulto de 54 años. Estudio de caso. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(2), pp. 1-14. https://revistas.uma.es/index.php/riccafd/article/view/14376

Muñiz, M. S., & Bruno, J. L. C. (2021). El sentido del contenido deporte en el programa de Educación Primaria (Uruguay). Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 14(1), 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=844014

Navarro, M., Montesino, S., Celis, D., Jaimes M. & Palomino (2014). El judo como estrategia terapéutica en el desarrollo de las relaciones sociales de los niños y adolescentes del programa de explotación laboral de la corporación Jupsu. Revista Actividad Física y Desarrollo Humano, 6. https://docplayer.es/67820049-Revista-actividad-fisica-y-desarrollo-humano-volumen-6.html

Pulido, S., Fuentes, JP y De la Vega, R. (2021). Motivación, autoconfianza y ansiedad en judo: Sexo y nivel competitivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 21(82). DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2021.82.008 https://revistas.uam.es/rimcafd/article/view/rimcafd2021_82_008

Smith Palacio, E. (2021). Evaluación de un programa de Educación Física basado en el modelo de educación deportiva. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(2), pp. 321-343. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/30075

Tantaleán, R. L, Vargas, M. J & López, O. (2016). El monitoreo pedagógico en el desempeño profesional docente. (34). Revista digital Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM). https://core.ac.uk/download/pdf/78535514.pdf

Terry, J. (2006). Propuesta Metodológica para la enseñanza de la efectividad técnico-táctica en los combates de Judo. 5 (28). Revista digital deportes EDeportes.com. https://www.efdeportes.com/efd28a/judo.htm

Trujillo, M. O. E., & Nogales, O. I. G. (2022). Desarrollo de la fuerza en judo y karate-do con un programa híbrido de entrenamiento. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(287), pp. 85-105. https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.